Logo Ouderenbelangen

OVpay & DigiHulplijn: samen maken we reizen met leeftijdskorting nog makkelijker

Goed nieuws voor reizigers van 4 t/m 11 jaar en vanaf 65 jaar! Sinds juli 2024 kunnen zij de 34% leeftijdskorting in bus, tram en metro koppelen aan hun betaalpas. Een OV-chipkaart is hiervoor niet meer nodig. Al meer dan 100.000 reizigers hebben hier inmiddels gebruik van gemaakt. Mensen die hierbij ondersteuning willen kunnen voortaan gratis contact opnemen met de DigiHulplijn.

OVpay: de toekomst van betalen in het OV

OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV. Sinds juni 2023 kunnen reizigers in heel Nederland in- en uitchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiel. Later dit jaar wordt de nieuwe OV-pas gefaseerd geïntroduceerd. De betaalpas en de OV-pas vervangen op termijn de huidige OV-chipkaart.

Samenwerking met de DigiHulplijn: gratis extra hulp voor wie dat nodig heeft

Niet iedereen is even digitaal vaardig. Daarom werkt OVpay vanaf maart 2025 samen met de gratis DigiHulplijn. Medewerkers van de DigiHulplijn helpen reizigers telefonisch met al hun digitale vragen, onder meer bij het instellen van leeftijdskorting op de betaalpas. De medewerkers zijn opgeleid om reizigers te helpen met OVpay en nemen daar alle tijd voor.

De DigiHulplijn is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 - 22.00 uur en zaterdag van 9.00 - 18.00 uur. Bel 0800 – 1508 of mail naar vragen@digihulp.nl
Voor meer informatie, bezoek www.digihulp.nl

Makkelijker instellen met de OVpay-app

OVpay maakt betalen in het OV steeds slimmer en makkelijker. De OVpay-app is sinds de introductie van leeftijdskorting ook verder verbeterd, waardoor reizigers leeftijdskorting eenvoudiger zelf kunnen toevoegen. Dankzij duidelijke instructies per bank is het proces nóg toegankelijker. De app helpt onder andere bij het koppelen van de leeftijdskorting aan de betaalpas, met uitleg die aansluit op de werkwijze van elke bank.

Meer kortingsmogelijkheden

Behalve leeftijdskorting is het bij de meeste OV-bedrijven inmiddels mogelijk ook andere kortingsproducten te koppelen aan de betaalpas. Meer daarover is te vinden op de websites van de verschillende OV-bedrijven.

Meer informatie over het instellen van leeftijdskorting op je betaalpas vind je op onze website: https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting

……………………………………………………………………………………………………….

Over OVpay
OVpay is een initiatief van alle OV-bedrijven in Nederland (Arriva, EBS, GVB, HTM, Keolis, NS, Qbuzz, RET en Transdev) en Translink. Er wordt onder meer samengewerkt met overheden, banken, OV-autoriteiten en reizigers- en belangenorganisaties.

Over de DigiHulplijn

De DigiHulplijn is een programma van de Alliantie Digitaal Samenleven en is in 2020 tijdens de Corona pandemie opgericht op verzoek van het Ministerie BZK. De DigiHulplijn is een gratis helpdesk voor kwetsbare groepen in de samenleving die met ‘digitale’ vragen zitten en ondersteuning behoeven. Het is opgezet als een gezamenlijk initiatief van maatschappelijke organisaties (Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb en de Koninklijke Bibliotheek), private partijen en de Alliantie Digitaal Samenleven.

Ouderenkorting en alleenstaandeouderenkorting

Als u de AOW-leeftijd bereikt, kunt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor de ouderenkorting. Uw inkomen moet daarvoor onder een bepaalde grens liggen. In 2025 is dat € 45.308. Als u alleenstaand bent, kunt u (ook) recht hebben op de alleenstaandeouderenkorting.

De ouderenkorting bedraagt in 2025 maximaal € 2.035. De alleenstaandeouderenkorting bedraagt in 2025 € 531. Meer over de voorwaarden voor de ouderenkorting en de alleenstaandeouderenkorting leest u op de website van de Belastingdienst.

Natte vloeren, gladde tegels en hoge badkuipranden: de badkamer is een plek waar veel ernstige valongevallen plaatsvinden, vooral onder 65-plussers. In tien jaar tijd zijn naar schatting ruim 22.000 senioren in het ziekenhuis opgenomen na een val in de badkamer of het toilet. Dit blijkt uit onderzoek van Sanitairwinkel, dat in aanloop naar de landelijke Valpreventieweek het aantal valongevallen in sanitaire ruimten in kaart bracht op basis van data van het CBS en VeiligheidNL.

Van 30 september tot en met 6 oktober vindt de landelijke Valpreventieweek plaats, met als doel valongevallen bij senioren te voorkomen. Omdat veel valincidenten in huis plaatsvinden, ligt de focus onder andere op het veiliger maken van de woning. Na de trap vormen de badkamer en het toilet de grootste risicozones voor 65-plussers.

Val in sanitaire ruimte: meeste incidenten in Zuid-Holland
Tussen 2013 en 2022 werden in Nederland naar schatting minstens 22.279 ouderen opgenomen in het ziekenhuis na een val in een sanitaire ruimte. Dit komt neer op maar liefst 6 ziekenhuisopnamen per dag. Aangezien bij 41% van de ziekenhuisopnames de exacte locatie van de val onbekend is, ligt het werkelijke aantal ernstige valongevallen in de badkamer mogelijk nog hoger.

De meeste valincidenten onder senioren deden zich voor in Zuid-Holland (minstens 4.772) en Noord-Holland (3.806). Samen zijn deze provincies verantwoordelijk voor bijna 40% van alle ziekenhuisopnames in Nederland door valpartijen in sanitaire ruimtes. 

Amstelveen koploper, gevolgd door Heemstede en Zandvoort
In tien jaar tijd vonden er in Nederland 70,2 ernstige valincidenten plaats per 10.000 65-plussers. Dit is slechts een gemiddelde, de cijfers lopen op lokaal niveau namelijk sterk uiteen. 

Amstelveen voert de lijst aan van alle Nederlandse gemeenten: in tien jaar tijd waren er in deze Noord-Hollandse stad naar schatting ten minste 98,9 ziekenhuisopnamen per 10.000 65-plussers als gevolg van een val in een sanitaire ruimte. Dit aantal ligt 41% boven het landelijk gemiddelde.

De landelijke top 10 gemeenten met de meeste badkamerongevallen ziet er als volgt uit:

  1. Amstelveen: 98,9 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  2. Heemstede: 98,4 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  3. Zandvoort: 95,4 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  4. Haarlem: 94,7 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  5. Bloemendaal: 92 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  6. Velsen: 90,4 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  7. Heerlen: 90,2 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  8. Beverwijk: 89,4 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  9. Hilversum: 89,1 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren
  10. Gooise Meren: 88,2 valongevallen in de badkamer per 10.000 senioren

Minste valongevallen in de badkamer in Lelystad
In Lelystad werd in tien jaar tijd relatief gezien het laagste aantal valincidenten in de badkamer geregistreerd. Het gaat in deze Flevolandse gemeente om 37,9 ziekenhuisopnamen per 10.000 inwoners van 65 jaar en ouder. Ook in Dronten (44,3) gaat het minder vaak mis. 

Meer informatie over het onderzoek lees je op: https://www.sanitairwinkel.nl/inspiratie/trends/onderzoek-valongevallen-in-de-badkamer/

Er zijn mensen die angst hebben voor digitale bankzaken of er als een berg tegenop zien. Het lijkt heel ingewikkeld. Gelukkig zijn er allerlei cursussen en oefen-mogelijkheden om internetbankieren of mobiel bankieren in hele kleine stapjes te leren. Vanuit het programma willen we dat er voor elk wat wils is. Niet iedereen begint immers op hetzelfde niveau. Bovendien hebben mensen verschillende manieren van leren. De een wil het liefst naar een leslokaal om samen met anderen op een laptop te leren. De ander oefent het liefst zelf thuis op de bank op zijn eigen smartphone. De volgende houdt van eenvoudige instructiefilmpjes.

De banken hebben ieder op hun eigen sites stappenplannen en uitlegfilmpjes. Er zijn ook veel andere partijen actief met oefen- en lesaanbod. Wij helpen die partijen om hun oefeningen en uitleg op het gebied van dagelijkse bankzaken actueel te maken en geschikt voor klanten van alle banken. Zo kan iedereen digitaal vaardiger worden en zijn eigen bankzaken onder controle houden. Via onze eigen workshops stimuleren we mensen daartoe. Lees er meer over in deze nieuwsbrief, waarin we verder ingaan op de start van Bankinformatiepunten pilot 2.0.

Nieuw in Klik en Tik. De basis: Update oefeningen online bankieren

Klik & Tik (van oefenen.nl) is voor veel mensen die niet zo digitaal vaardig zijn een hele fijne oefenomgeving. Voor de cursisten van oefenen.nl is online bankieren een belangrijk onderwerp. Dat kunnen ze leren in Klik & Tik. De basis in hoofdstuk 6 Kopen en betalen. De afgelopen maanden zijn de oefeningen in deze module weer helemaal up-to-date gemaakt. Bovendien zijn de oefeningen over betalen vervangen door bankneutrale oefeningen waardoor ze beter in te zetten zijn voor klanten van alle banken. Individuele cursisten kunnen een account aanmaken en gratis oefenen. Bibliotheken en diverse andere organisaties hebben een licentie-overeenkomst waardoor de doelgroep via hen ook gratis kan kan oefenen.

Ook Steffie geeft uitleg over bankieren

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Over allerlei onderwerpen. Ook over dagelijkse bankzaken. Steffie weet dat veel mensen moeite hebben met online bankieren. Ze vinden het moeilijk om een bankapp op hun telefoon te zetten. Ze moeten dan hulp vragen aan bekenden of familie. En dat ligt bij bankzaken soms wat gevoelig. Steffie heeft daarom een uitleg gemaakt. Als eerste voor de Rabobank. Ze werkt ook aan een uitleg voor andere banken.

In de bibliotheek van Woerden kwamen op donderdag 21 maart 15 mensen bij elkaar om over hun bankzaken te praten. Daarna werd de nieuwe uitleg van Steffie feestelijk door hen geopend.

Stap-voor-stap uitleg en filmpjes van banken

Banken hebben stap-voor-stap handleidingen en filmpjes om je te helpen met betalen of bankieren. Ze zijn vaak te vinden op de website van de bank bij een vraag, dienst of product. Kijk op de website van je bank voor meer informatie.

Bankinformatiepunten in bibliotheken in bedrijf

De vervolgpilot met bankinformatiepunten is van start, op meer locaties dan bij de eerste pilot van vorig jaar, allemaal in openbare bibliotheken. In de pilot onderzoeken de bibliotheken en de drie grootbanken hoe ze het beste kunnen samenwerken om mensen te ondersteunen bij vragen over digitaal bankieren, als onderdeel van het bredere programma Toegankelijk Bankieren.

De nieuwe pilot met bankinformatiepunten loopt bij 18 openbare bibliotheken verspreid door het land. Op alle locaties zitten ook Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). De openingstijden van de fysieke bankinformatiepunten verschillen per locatie. Sommige punten hebben één of een paar keer per week een spreekuur; op andere punten kunnen bezoekers terecht gedurende alle openingstijden van de bibliotheek. Op de website Bankinformatiepunt.nl staat een compleet overzicht van alle fysieke Bankinformatiepunten, met hun bezoekadressen en openingstijden. De DigiHulplijn (0800-1508) zien we als extra, telefonisch Bankinformatiepunt. De medewerkers daarvan hebben dezelfde opleiding gevolgd als de in totaal pakweg tachtig medewerkers op de bankinformatiepunten.

Particuliere thuiszorg van Omzorg
Bij particuliere thuiszorg draait alles om úw wensen en behoeften. U krijgt zorg op maat, op vaste dagen en tijden, van vertrouwde gezichten die echt de tijd voor u nemen. Wij begrijpen hoe belangrijk het is om een klein, vertrouwd team om u heen te hebben, vooral bij ziekten zoals dementie (Alzheimer), Parkinson of andere ouderdom gerelateerde klachten.

Stelt u zich eens voor dat u niet meer afhankelijk bent van vaste routes en planningen. Bij ons bepaalt ú wanneer u geholpen wilt worden, bijvoorbeeld met aankleden of douchen. Het gaat om uw ritme, niet dat van de zorgorganisatie.

Naast essentiële zorg is er bij ons altijd ruimte voor persoonlijke aandacht. Onze zorgverleners worden bekende gezichten voor u. Bij Omzorg bieden we diverse vormen van particuliere zorg aan, van gezelschap en begeleiding tot 24-uurs zorg, zodat u precies de zorg krijgt die u nodig heeft. Altijd in aaneengesloten blokken vanaf 5 uur.

Omzorg is sinds 1999 een vertrouwde naam in de particuliere thuiszorg voor ouderen die zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen.

Voorbeelden van situaties waarbij particuliere thuiszorg uitkomst kan bieden:

Nachtzorg- Heeft u 's nachts moeite met slapen of extra zorg nodig heeft, zoals hulp bij de toiletgang of last krijgt van dwalen in de nacht. Onze nachtzorg biedt geruststelling door een zorgverlener in de buurt die kan helpen als dat nodig is. Of het nu gaat om een waaknacht waarbij de zorgverlener continu beschikbaar is, of een slaapnacht waarbij de zorgverlener bij u thuis slaapt voor directe ondersteuning mocht dit nodig zijn.

24-uurs zorg: In situaties waarbij u continu zorg nodig heeft, zoals bij gevorderde dementie of tijdens de terminale fase, kan 24-uurs zorg aan huis een uitkomst zijn. Er is altijd een vertrouwd gezicht aanwezig. Een ervaren zorgverlener die op elk moment paraat staat voor gewenste of noodzakelijke zorg, waardoor opname in een verpleeghuis voorkomen kan worden en u in uw eigen vertrouwde omgeving kunt blijven wonen.

Verzorging en verpleging: Heeft u hulp nodig om zelfstandig thuis te blijven wonen? Ervaren verzorgenden staan voor u klaar om uw zelfstandigheid te ondersteunen en te versterken. Zij helpen u bij dagelijkse taken zoals wassen, douchen, aan- en uitkleden, en met eten en drinken.

Ook voor revalidatie thuis kunt u particuliere verpleging via Omzorg inschakelen. Bijvoorbeeld als u herstellende bent van een operatie en dagelijks medicijnen moet innemen of verzorging nodig heeft vanwege een tijdelijke blaaskatheter. Door langere zorgmomenten bieden we niet alleen verzorging en verpleging, maar ook ondersteuning bij dagelijkse activiteiten. Of het nu gaat om gezelschap, een ontspannende wandeling, het ontvangen van bezoek, een spelletje spelen, samen boodschappen of koken - bij Omzorg passen we onze zorg aan uw wensen en ritme aan.



Zorg bij dementie: Dementie kan verschillende uitdagingen met zich meebrengen, zoals geheugenverlies, stemmingswisselingen en moeite hebben met dagelijkse activiteiten. Omzorg begrijpt deze uitdagingen en biedt ondersteuning op maat. Stel dat u merkt dat uw naaste met dementie steeds meer moeite heeft met het structureren van de dag of het uitvoeren van dagelijkse taken zoals koken of boodschappen doen. Onze zorgverleners kunnen hierbij helpen, door structuur te bieden, dagelijkse activiteiten te begeleiden en een vertrouwd gezicht te zijn voor uw naaste. We passen onze zorg aan op de specifieke behoeften en fasen van dementie, zodat u of uw dierbare zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen.

Terminale zorg: Wanneer voor u of uw partner de laatste levensfase is aangebroken, biedt Omzorg ondersteuning met palliatieve terminale thuiszorg. Onze zorgverleners zijn gespecialiseerd in deze vorm van zorg en staan dag en nacht voor u klaar. We bieden een vertrouwde omgeving, behouden dagelijkse ritmes en communiceren duidelijk met uw (huis)artsen en andere betrokkenen, zodat u in alle rust en comfort thuis kunt blijven tot het allerlaatste moment.

Thuiszorg bij Parkinson: Parkinson kan diverse uitdagingen met zich meebrengen, zoals moeite met bewegen, trillen en stemmingswisselingen. Omzorg begrijpt de impact van de ziekte van Parkinson en biedt professionele ondersteuning aan huis. Stel dat u of uw partner Parkinson heeft en dagelijkse activiteiten zoals aankleden of eten steeds moeilijker worden. Onze zorgverleners helpen u bij uw medicatie, bieden ondersteuning bij dagelijkse taken en kunnen het huis aanpassen voor optimale veiligheid. Zo blijft u zo lang mogelijk comfortabel en zelfstandig in uw vertrouwde omgeving wonen.

Kortom, met particuliere thuiszorg van Omzorg kunt u langer in uw eigen vertrouwde omgeving blijven wonen, met zorg die écht bij u past. Bent u benieuwd naar de ervaringen van onze cliënten? Lees hier onze zorgverhalen. Persoonlijke verhalen van onze cliënten, waarin de zorgverleners van Omzorg rust, ondersteuning en warme zorg bieden.

vertrouwd I persoonlijk I zorg op maat https://www.omzorg.nl

Wij bieden financieel advies en regelen al het papierwerk

Als je partner of ouder naar een verpleeghuis gaat, is dat een stressvolle en emotionele periode. Het betekent afscheid nemen en loslaten. Tegelijkertijd moet je belangrijke keuzes maken, ook op financieel gebied.

Dit kan overweldigend zijn, want er zijn ontzettend veel regels en instanties waar je rekening mee moet houden. Zicht op Geld biedt financieel advies en regelt het papierwerk. Dat geeft rust in roerige tijden.

Speciaal voor senioren waarbij één partner wordt opgenomen in een zorginstelling en de andere partner thuis blijft wonen, hebben we de dienst Financieel Ontzorgd.
Blijft er na opname géén partner thuis wonen en blijft de eigen woning leeg achter, dan bieden we de dienst Vermogensadvies.

Financieel Ontzorgd

Als je partner wordt opgenomen in een verpleeg- of verzorgingshuis is dat vaak een verdrietige periode. Er komt veel op je af, want er moet flink wat geregeld worden. Zicht op Geld is gespecialiseerd in het financiële aspect van een verpleeghuisopname. Onze adviseurs bekijken wat voor invloed de verschillende regelingen hebben op de eigen bijdrage en het inkomen. Je kunt bijvoorbeeld de AOW voor gehuwden laten omzetten naar een AOW voor alleenstaanden. Dan ontvang je meer geld. Aan de andere kant betaal je daardoor meer belasting en een hogere eigen bijdrage, waardoor je er per saldo misschien op achteruit gaat. Wij zetten alles op een rijtje waardoor je zeker weet dat je financiën goed geregeld zijn en helpen bij:

Onze adviseurs zoeken alles uit

Wetten en regels zijn ingewikkeld en veranderen met de regelmaat van de klok. Je weet daardoor niet zeker of de informatie die je op internet vindt, klopt. Onze adviseurs zijn op de hoogte van alle actuele procedures en zoeken alles voor je uit. We onderzoeken het lopende jaar, het komende jaar en de voorgaande jaren. Want soms kunnen regelingen met terugwerkende kracht worden aangevraagd. Wij verzorgen al het papierwerk zodat jij tijd en energie overhoudt voor je dierbare. Bij ons heb je zicht op geld en dat ontzorgt bij verpleeghuisopname, in ieder geval op financieel vlak.

Wat levert het op

Dat is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Gemiddeld levert ons advies € 7.000 per jaar op voor onze klanten.

Wat zijn de kosten

Onze adviseurs komen bij je thuis voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bovendien werken wij op basis van ‘no cure no pay’. Dit betekent dat als wij geen financieel voordeel vinden, je geen factuur krijgt. Zo kom je niet voor nare verrassingen te staan. Pas als er profijt voor jou is, betaal je een vergoeding. Dat is een vast percentage, 20% inclusief btw, over het voordeel dat wij in de komende 12 maanden kunnen realiseren, inclusief eventueel voordeel over de voorgaande jaren. Deze vergoeding is éénmalig, maar jouw voordeel loopt nog door in de jaren hierna.

Mochten beide partners nog niet pensioengerechtigd zijn, dan geldt een ander percentage, namelijk 40% inclusief btw. Dit tarief is hoger omdat het voordeel vaak wat kleiner is en onze adviseurs wel evenveel tijd besteden aan het financiële plan.

Onze werkwijze

We snappen dat je bedenkingen kunt hebben om alle financiën aan een vreemde toe te vertrouwen. Daarom komt onze adviseur bij je thuis voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Als je het prettig vindt om een bekende of één van je kinderen bij het gesprek aanwezig te laten zijn, dan is diegene ook van harte welkom. Tijdens het gesprek leggen we rustig uit wat onze werkwijze is, wat je van ons kunt verwachten en hoe wij een adviesrapport opstellen.

Een aantal vragen die wij vaak horen en misschien voor jou van toepassing zijn:

Wat kun je van ons verwachten

Wanneer je besluit om met ons in zee te gaan, kun je het volgende van ons verwachten:

Klik hier voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of meer informatie. Je kunt ons ook rechtstreeks bereiken via 058-2300444 of info@zichtopgeld.nl.

Geen partner?

Is er geen partner (meer)? Dan kan de dienst Financieel Ontzorgd niet ingezet worden. We kunnen dan wél helpen met Vermogensadvies. Hier vragen klanten ons vaak om wanneer de eigen woning leeg achter blijft na de verpleeghuisopname. Vragen die dan langs komen zijn: hoeveel eigen vermogen kun je hebben bij opname, hoe zit het met schenk- en erfbelasting, wat is de invloed op de eigen bijdrage Wlz? Zo zijn er nog veel meer vragen waar je tegenaan kunt lopen, vragen waarover wij je graag adviseren.

Vermogensadvies

Wanneer je vader of moeder wordt opgenomen in een zorginstelling en de eigen woning leeg achter blijft, dan leidt dit tot allerlei financiële vragen. Vaak heeft die generatie zuinig geleefd, is het huis bijna afbetaald en het pensioen voldoende om van te leven. Er lijkt niet veel aan de hand. Totdat er sprake is van een opname in een zorginstelling en dan wordt het een stuk gecompliceerder. Wat we regelmatig van onze klanten horen is:

Wat kunnen wij doen

Onze adviseur brengt alles in kaart zodat het eigen vermogen optimaal beschermd wordt. Het CAK bepaalt de eigen bijdrage door onder andere te kijken naar het inkomen en eigen vermogen. Wat de berekening ingewikkeld maakt, is dat de peildatum twee jaar teruggaat. Daarnaast is het goed om te weten hoe de Belastingdienst omgaat met de waarde van het huis.

Onze werkwijze

We plannen twee gesprekken in: het kennismakingsgesprek en het adviesgesprek. Je kunt ervoor kiezen dat we bij jou thuis komen of dat we deze gesprekken online (videobellen) doen. Dit laatste is voor veel klanten een fijne optie als diverse familieleden verspreid over het land wonen en zo toch gemakkelijk kunnen aansluiten bij de gesprekken.

Tijdens het kennismakingsgesprek wordt geïnventariseerd hoe jullie situatie eruit ziet en welke vragen, zorgen en wensen jullie hebben. Aan de hand van deze informatie wordt een persoonlijk adviesrapport opgesteld, wat tijdens het adviesgesprek wordt besproken. Hierdoor krijg je inzicht in de mogelijkheden zodat je met een gerust hart keuzes kunt maken.

Wij verkopen geen financiële producten. Je weet dus zeker dat je onafhankelijk advies krijgt.

Wat zijn de kosten

De vergoeding voor het persoonlijke financieel advies is € 695 inclusief BTW als er geen testament is en € 795 inclusief BTW als er wel een testament is. Een testament is voor iedereen weer anders. Hierdoor is er meer tijd nodig om de situatie rondom de erfenis vast te stellen. Vandaar het verschil in tarief.
Deze tarieven zijn op basis van een online adviestraject met videobellen. Als je graag wilt dat de adviseur bij je thuis aan tafel het kennismakings- en adviesgesprek doet, dan geldt hiervoor in totaal een toeslag van € 95 inclusief BTW.

Klik hier voor meer informatie. Je kunt ons ook rechtstreeks bereiken via 058-2300444 of info@zichtopgeld.nl.

Wat betekent de versoepeling van de RVU-regeling voor oudere werknemers?

Als oudere werknemer kunt u mogelijk makkelijker eerder stoppen met werken. Uw werkgever betaalt tot eind 2025 minder belasting over de uitkering die hij u betaalt tot uw AOW. U kunt eerder stoppen met werken als u afspraken heeft met uw werkgever hierover.

Geen extra belasting voor uw werkgever

Mogelijk komt u in aanmerking voor een Regeling voor vervroegde uittreding (RVU). Uw werkgever betaalt tot 31 december 2025 geen belasting over uw RVU-uitkeringen als u maximaal 3 jaar voor uw AOW stopt met werken. Dit geldt tot een bedrag van € 2.037 bruto per maand (bedrag 2023). Uw werkgever is daardoor mogelijk eerder bereid om u eerder te laten stoppen met werken en u de laatste 3 jaar voor uw AOW te betalen. Eerder betaalde uw werkgever nog 52% belasting over dit bedrag.

Belasting werkgever op uitkeringen boven € 2.037

Uw werkgever betaalt wel belasting als uw uitkering hoger is dan € 2.037 bruto per maand. De belasting betaalt hij dan over het bedrag vanaf € 2.037. 

Wel belasting bij eerder dan 3 jaar voor AOW stoppen met werken

Stopt u eerder dan 3 jaar voor u de AOW-leeftijd heeft bereikt met werken? Dan betaalt uw werkgever wel de extra belasting over uw RVU-uitkeringen. 

De perfecte match in slechts 3 minuten

Klantenwerving is voor veel deskundigen op het gebied van voeding een tijdrovende en vervelende klus. Ook mensen met een zorgvraag zijn vaak lang bezig om een deskundige te vinden die hen goed kan helpen bij het behalen van hun gezondheidsdoelen. Gezondeten.nl heeft een matching tool ontwikkeld die dit proces voor beide partijen makkelijker én sneller maakt. De tool werkt als volgt: potentiële klanten geven aan wat hun behoeftes en verwachtingen zijn én deskundigen maken een gratis een uniek profiel aan waarin ze aangeven wat hun aanpak, specialisaties, opleidingen en expertises zijn. De matching tool matcht vervolgens de behoeftes en verwachtingen van de klant met de expertises en specialisaties van de aangesloten deskundigen. Op deze manier wordt er een perfecte match gecreëerd voor zowel de deskundige als de klant.


Vergroot eenvoudig je vindbaarheid, naamsbekendheid en klantenkring

De tool is ontwikkeld om diëtisten, gewichtsconsulenten, leefstijlcoaches en voedingsdeskundigen te helpen om op een makkelijke en snelle manier de ideale klanten te vinden. Bovendien kun je met een inschrijving op het platform meeliften op de bezoekersstroom van Gezondeten.nl, waardoor je zichtbaarheid en naamsbekendheid worden vergroot. Hierdoor krijg je meer verkeer op je eigen website én komen klanten die specifiek op zoek zijn naar jouw expertise en specialisaties ook bij jou terecht.

Klik hier om je gratis aan te melden voor de matching tool.

Contact maken

We hebben een relatie met de rest van de levende wereld nodig om onze geestelijke gezondheid te waarborgen en fysiek fit te blijven. Maar dit is juist voor ouderen niet altijd vanzelfsprekend. Kwebbel maakt het makkelijker voor hen om nauw verbonden te blijven bij hun families en naasten; een essentieel onderdeel van hun gezondheid en geluk. Hoe werkt het? De speciale, simpel te begrijpen tablet met helder, groot beeld en een beperkt aantal knoppen, kent een aantal basisfuncties: beeldbellen, foto’s bekijken in het fotoboek, kwebbelen via de live chat (audio- en typberichten). Via een beveiligde, afgesloten online omgeving ben je toch even met elkaar, ook als dit fysiek even niet kan.

Een toekomst samen

Kwebbel’s missie om eenzaamheid tegen te gaan onder ouderen stopt niet bij deze introductie. Het merk wil zich onvermoeibaar blijven inzetten om ouderen meer te betrekken bij de maatschappij en wil het verschil gaan maken met het opzetten van een community-focused platform. Het verenigen van ouderen en hen de mogelijkheid bieden om gedachtes, gevoelens en ervaringen te delen is een belangrijke volgende stap voor Kwebbel. Naast een uitbreiding van braingames en luisterboeken op de tablet, zullen er in de toekomst functionaliteiten worden toegevoegd als het organiseren van uitjes en hulp in huis.

Over de tablet

 

Kwebbel is beschikbaar via www.kwebbel.nl voor 299 euro (inclusief 1 jaar gratis Familie Pakket).

Kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid kan zich op allerlei manieren uiten. De ene oudere heeft bijvoorbeeld moeite met boodschappen doen terwijl de andere oudere last heeft van vergeetachtigheid. We onderscheiden dan ook vier ‘gebieden’ waarop ouderen kwetsbaar kunnen zijn: fysieke (belemmeringen in hun fysieke functioneren door bijvoorbeeld gewichtsverlies, evenwichtsproblemen, vermoeidheid), cognitieve (belemmeringen  in cognitie zoals geheugen en flexibiliteit), sociale (belemmeringen door eenzaamheid of verlies van sociale steun) en psychische kwetsbaarheid (belemmeringen door psychische aandoeningen zoals een depressie). Het RIVM doet onderzoek naar alle domeinen van kwetsbaarheid.

Complexe gezondheidsproblemen

Ouderen hebben vaak meerdere chronische aandoeningen tegelijk; dit wordt ook wel multimorbiditeit genoemd. Deze ouderen hebben vaak meer zorg nodig. Bovendien is de zorg vaak complexer omdat er verschillende zorgverleners bij betrokken zijn. Hierdoor kunnen tegenstrijdige adviezen en behandelingen worden gegeven en kunnen meerdere medicijnen tegelijk worden gebruikt. RIVM heeft feiten en cijfers hierover in kaart gebracht in de Volksgezondheidstoekomstverkenning en Volksgezondheidenzorg.info.

Ouderen met een migratieachtergrond

Onder ouderen in Nederland bevinden zich steeds meer mensen met een migratieachtergrond; net als bij de andere leeftijdsgroepen. Voor preventie, zorg en onderzoek rondom ouderen en veroudering is het belangrijk om met deze achtergrond rekening te houden. Vaak sluiten activiteiten en zorgaanbod onvoldoende aan bij de behoeften en belevingswereld van deze groep ouderen, en worden ze daardoor moeilijk bereikt. Bekijk voor meer informatie de factsheet Preventieve activiteiten voor ouderen die onvoldoende bereikt worden: wat zijn kansrijke elementen?

Eenzaamheid

Als mensen ouder worden nemen niet alleen medische, maar ook sociale problemen toe zoals eenzaamheid. Ouderen wonen vaker zelfstandig en vaker alleen. Door deze ontwikkelingen is er meer vraag naar zorg, zowel geboden door professionals als door mantelzorgers en vrijwilligers. Ook wordt de zorg complexer.

Contact

Voor vragen, meer informatie of andere zaken kunt u per mail contact opnemen. Voor het inleveren van artikelen of foto’s voor de thema “Uit de oude doos” kunt u ook het mail adres gebruiken.

Mail: info@ouderenbelangen.nl