Logo Ouderenbelangen

OVpay & DigiHulplijn: samen maken we reizen met leeftijdskorting nog makkelijker

Goed nieuws voor reizigers van 4 t/m 11 jaar en vanaf 65 jaar! Sinds juli 2024 kunnen zij de 34% leeftijdskorting in bus, tram en metro koppelen aan hun betaalpas. Een OV-chipkaart is hiervoor niet meer nodig. Al meer dan 100.000 reizigers hebben hier inmiddels gebruik van gemaakt. Mensen die hierbij ondersteuning willen kunnen voortaan gratis contact opnemen met de DigiHulplijn.

OVpay: de toekomst van betalen in het OV

OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV. Sinds juni 2023 kunnen reizigers in heel Nederland in- en uitchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiel. Later dit jaar wordt de nieuwe OV-pas gefaseerd geïntroduceerd. De betaalpas en de OV-pas vervangen op termijn de huidige OV-chipkaart.

Samenwerking met de DigiHulplijn: gratis extra hulp voor wie dat nodig heeft

Niet iedereen is even digitaal vaardig. Daarom werkt OVpay vanaf maart 2025 samen met de gratis DigiHulplijn. Medewerkers van de DigiHulplijn helpen reizigers telefonisch met al hun digitale vragen, onder meer bij het instellen van leeftijdskorting op de betaalpas. De medewerkers zijn opgeleid om reizigers te helpen met OVpay en nemen daar alle tijd voor.

De DigiHulplijn is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 - 22.00 uur en zaterdag van 9.00 - 18.00 uur. Bel 0800 – 1508 of mail naar vragen@digihulp.nl
Voor meer informatie, bezoek www.digihulp.nl

Makkelijker instellen met de OVpay-app

OVpay maakt betalen in het OV steeds slimmer en makkelijker. De OVpay-app is sinds de introductie van leeftijdskorting ook verder verbeterd, waardoor reizigers leeftijdskorting eenvoudiger zelf kunnen toevoegen. Dankzij duidelijke instructies per bank is het proces nóg toegankelijker. De app helpt onder andere bij het koppelen van de leeftijdskorting aan de betaalpas, met uitleg die aansluit op de werkwijze van elke bank.

Meer kortingsmogelijkheden

Behalve leeftijdskorting is het bij de meeste OV-bedrijven inmiddels mogelijk ook andere kortingsproducten te koppelen aan de betaalpas. Meer daarover is te vinden op de websites van de verschillende OV-bedrijven.

Meer informatie over het instellen van leeftijdskorting op je betaalpas vind je op onze website: https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting

……………………………………………………………………………………………………….

Over OVpay
OVpay is een initiatief van alle OV-bedrijven in Nederland (Arriva, EBS, GVB, HTM, Keolis, NS, Qbuzz, RET en Transdev) en Translink. Er wordt onder meer samengewerkt met overheden, banken, OV-autoriteiten en reizigers- en belangenorganisaties.

Over de DigiHulplijn

De DigiHulplijn is een programma van de Alliantie Digitaal Samenleven en is in 2020 tijdens de Corona pandemie opgericht op verzoek van het Ministerie BZK. De DigiHulplijn is een gratis helpdesk voor kwetsbare groepen in de samenleving die met ‘digitale’ vragen zitten en ondersteuning behoeven. Het is opgezet als een gezamenlijk initiatief van maatschappelijke organisaties (Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb en de Koninklijke Bibliotheek), private partijen en de Alliantie Digitaal Samenleven.

Eenzaam? Kom zingen!

Voel je je eenzaam of alleen en wil je daar iets aan doen? Wil je met anderen genieten van het leven?

Kom dan eens langs op onze repetitie-avond op maandagavond in de Hanzeborg – Plein 201, waar wij van 19.30 – 21.45 onze wekelijkse repetitie houden.

Wij zijn het Bataviakoor Lelystad, in 2002 ontstaan uit een aantal vrijwilligers van de Bataviawerf. Wij zijn een gemengd koor dat shanty’s (liedjes die vroeger aan boord werden gezongen) en zeemansliederen brengt, veelal in het Nederlands, Engels en Duits. Ook zingen wij Ierse en Engelse ballades en folksongs.

Door het samen zingen ontstaat vanzelf een gevoel van saamhorigheid; wij kunnen onszelf dan ook een sociaal koor noemen, waar eenzaamheid ver te zoeken is.

Heeft u interesse en wilt u het eenzaam voelen vaarwel zeggen? Kom dan eens langs om te proeven van de sfeer van ons koor.

Vooraf aanmelden via ons mailadres: info@bataviakoorlelystad.nl is wel gewenst.

We verwelkomen u graag!

Kijk ook eens op onze website: www.bataviakoor-lelystad.nl, waar ook meer gegevens te vinden zijn.

Er zijn mensen die angst hebben voor digitale bankzaken of er als een berg tegenop zien. Het lijkt heel ingewikkeld. Gelukkig zijn er allerlei cursussen en oefen-mogelijkheden om internetbankieren of mobiel bankieren in hele kleine stapjes te leren. Vanuit het programma willen we dat er voor elk wat wils is. Niet iedereen begint immers op hetzelfde niveau. Bovendien hebben mensen verschillende manieren van leren. De een wil het liefst naar een leslokaal om samen met anderen op een laptop te leren. De ander oefent het liefst zelf thuis op de bank op zijn eigen smartphone. De volgende houdt van eenvoudige instructiefilmpjes.

De banken hebben ieder op hun eigen sites stappenplannen en uitlegfilmpjes. Er zijn ook veel andere partijen actief met oefen- en lesaanbod. Wij helpen die partijen om hun oefeningen en uitleg op het gebied van dagelijkse bankzaken actueel te maken en geschikt voor klanten van alle banken. Zo kan iedereen digitaal vaardiger worden en zijn eigen bankzaken onder controle houden. Via onze eigen workshops stimuleren we mensen daartoe. Lees er meer over in deze nieuwsbrief, waarin we verder ingaan op de start van Bankinformatiepunten pilot 2.0.

Nieuw in Klik en Tik. De basis: Update oefeningen online bankieren

Klik & Tik (van oefenen.nl) is voor veel mensen die niet zo digitaal vaardig zijn een hele fijne oefenomgeving. Voor de cursisten van oefenen.nl is online bankieren een belangrijk onderwerp. Dat kunnen ze leren in Klik & Tik. De basis in hoofdstuk 6 Kopen en betalen. De afgelopen maanden zijn de oefeningen in deze module weer helemaal up-to-date gemaakt. Bovendien zijn de oefeningen over betalen vervangen door bankneutrale oefeningen waardoor ze beter in te zetten zijn voor klanten van alle banken. Individuele cursisten kunnen een account aanmaken en gratis oefenen. Bibliotheken en diverse andere organisaties hebben een licentie-overeenkomst waardoor de doelgroep via hen ook gratis kan kan oefenen.

Ook Steffie geeft uitleg over bankieren

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Over allerlei onderwerpen. Ook over dagelijkse bankzaken. Steffie weet dat veel mensen moeite hebben met online bankieren. Ze vinden het moeilijk om een bankapp op hun telefoon te zetten. Ze moeten dan hulp vragen aan bekenden of familie. En dat ligt bij bankzaken soms wat gevoelig. Steffie heeft daarom een uitleg gemaakt. Als eerste voor de Rabobank. Ze werkt ook aan een uitleg voor andere banken.

In de bibliotheek van Woerden kwamen op donderdag 21 maart 15 mensen bij elkaar om over hun bankzaken te praten. Daarna werd de nieuwe uitleg van Steffie feestelijk door hen geopend.

Stap-voor-stap uitleg en filmpjes van banken

Banken hebben stap-voor-stap handleidingen en filmpjes om je te helpen met betalen of bankieren. Ze zijn vaak te vinden op de website van de bank bij een vraag, dienst of product. Kijk op de website van je bank voor meer informatie.

Bankinformatiepunten in bibliotheken in bedrijf

De vervolgpilot met bankinformatiepunten is van start, op meer locaties dan bij de eerste pilot van vorig jaar, allemaal in openbare bibliotheken. In de pilot onderzoeken de bibliotheken en de drie grootbanken hoe ze het beste kunnen samenwerken om mensen te ondersteunen bij vragen over digitaal bankieren, als onderdeel van het bredere programma Toegankelijk Bankieren.

De nieuwe pilot met bankinformatiepunten loopt bij 18 openbare bibliotheken verspreid door het land. Op alle locaties zitten ook Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). De openingstijden van de fysieke bankinformatiepunten verschillen per locatie. Sommige punten hebben één of een paar keer per week een spreekuur; op andere punten kunnen bezoekers terecht gedurende alle openingstijden van de bibliotheek. Op de website Bankinformatiepunt.nl staat een compleet overzicht van alle fysieke Bankinformatiepunten, met hun bezoekadressen en openingstijden. De DigiHulplijn (0800-1508) zien we als extra, telefonisch Bankinformatiepunt. De medewerkers daarvan hebben dezelfde opleiding gevolgd als de in totaal pakweg tachtig medewerkers op de bankinformatiepunten.

Contact

Voor vragen, meer informatie of andere zaken kunt u per mail contact opnemen. Voor het inleveren van artikelen of foto’s voor de thema “Uit de oude doos” kunt u ook het mail adres gebruiken.

Mail: info@ouderenbelangen.nl