Logo Ouderenbelangen

Wij kregen als organisatie het verzoek vanuit de Nationale Vacaturebank om een link te delen waar senioren, die graag bezig blijven door middel van vrijwilligerswerk, heen konden om te kijken of er wat tussen zit.

Hierbij willen wij dan ook de link delen waar u als senior een kijkje kunt nemen. Het is een nuttige toevoeging voor senioren die behoefte en mogelijkheid hebben om actief te blijven. Er kan onder andere gefilterd worden op locatie en vakgebied. Ideaal voor een relevante vrijwilligersfunctie in de buurt dus. Zo blijft u in beweging en voorkomt u eenzaamheid.

https://www.nationalevacaturebank.nl/vacatures/provincie/noord-brabant/dienstverband-vrijwilliger

Wij bieden financieel advies en regelen al het papierwerk

Als je partner of ouder naar een verpleeghuis gaat, is dat een stressvolle en emotionele periode. Het betekent afscheid nemen en loslaten. Tegelijkertijd moet je belangrijke keuzes maken, ook op financieel gebied.

Dit kan overweldigend zijn, want er zijn ontzettend veel regels en instanties waar je rekening mee moet houden. Zicht op Geld biedt financieel advies en regelt het papierwerk. Dat geeft rust in roerige tijden.

Speciaal voor senioren waarbij één partner wordt opgenomen in een zorginstelling en de andere partner thuis blijft wonen, hebben we de dienst Financieel Ontzorgd.
Blijft er na opname géén partner thuis wonen en blijft de eigen woning leeg achter, dan bieden we de dienst Vermogensadvies.

Financieel Ontzorgd

Als je partner wordt opgenomen in een verpleeg- of verzorgingshuis is dat vaak een verdrietige periode. Er komt veel op je af, want er moet flink wat geregeld worden. Zicht op Geld is gespecialiseerd in het financiële aspect van een verpleeghuisopname. Onze adviseurs bekijken wat voor invloed de verschillende regelingen hebben op de eigen bijdrage en het inkomen. Je kunt bijvoorbeeld de AOW voor gehuwden laten omzetten naar een AOW voor alleenstaanden. Dan ontvang je meer geld. Aan de andere kant betaal je daardoor meer belasting en een hogere eigen bijdrage, waardoor je er per saldo misschien op achteruit gaat. Wij zetten alles op een rijtje waardoor je zeker weet dat je financiën goed geregeld zijn en helpen bij:

Onze adviseurs zoeken alles uit

Wetten en regels zijn ingewikkeld en veranderen met de regelmaat van de klok. Je weet daardoor niet zeker of de informatie die je op internet vindt, klopt. Onze adviseurs zijn op de hoogte van alle actuele procedures en zoeken alles voor je uit. We onderzoeken het lopende jaar, het komende jaar en de voorgaande jaren. Want soms kunnen regelingen met terugwerkende kracht worden aangevraagd. Wij verzorgen al het papierwerk zodat jij tijd en energie overhoudt voor je dierbare. Bij ons heb je zicht op geld en dat ontzorgt bij verpleeghuisopname, in ieder geval op financieel vlak.

Wat levert het op

Dat is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Gemiddeld levert ons advies € 7.000 per jaar op voor onze klanten.

Wat zijn de kosten

Onze adviseurs komen bij je thuis voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bovendien werken wij op basis van ‘no cure no pay’. Dit betekent dat als wij geen financieel voordeel vinden, je geen factuur krijgt. Zo kom je niet voor nare verrassingen te staan. Pas als er profijt voor jou is, betaal je een vergoeding. Dat is een vast percentage, 20% inclusief btw, over het voordeel dat wij in de komende 12 maanden kunnen realiseren, inclusief eventueel voordeel over de voorgaande jaren. Deze vergoeding is éénmalig, maar jouw voordeel loopt nog door in de jaren hierna.

Mochten beide partners nog niet pensioengerechtigd zijn, dan geldt een ander percentage, namelijk 40% inclusief btw. Dit tarief is hoger omdat het voordeel vaak wat kleiner is en onze adviseurs wel evenveel tijd besteden aan het financiële plan.

Onze werkwijze

We snappen dat je bedenkingen kunt hebben om alle financiën aan een vreemde toe te vertrouwen. Daarom komt onze adviseur bij je thuis voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Als je het prettig vindt om een bekende of één van je kinderen bij het gesprek aanwezig te laten zijn, dan is diegene ook van harte welkom. Tijdens het gesprek leggen we rustig uit wat onze werkwijze is, wat je van ons kunt verwachten en hoe wij een adviesrapport opstellen.

Een aantal vragen die wij vaak horen en misschien voor jou van toepassing zijn:

Wat kun je van ons verwachten

Wanneer je besluit om met ons in zee te gaan, kun je het volgende van ons verwachten:

Klik hier voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of meer informatie. Je kunt ons ook rechtstreeks bereiken via 058-2300444 of info@zichtopgeld.nl.

Geen partner?

Is er geen partner (meer)? Dan kan de dienst Financieel Ontzorgd niet ingezet worden. We kunnen dan wél helpen met Vermogensadvies. Hier vragen klanten ons vaak om wanneer de eigen woning leeg achter blijft na de verpleeghuisopname. Vragen die dan langs komen zijn: hoeveel eigen vermogen kun je hebben bij opname, hoe zit het met schenk- en erfbelasting, wat is de invloed op de eigen bijdrage Wlz? Zo zijn er nog veel meer vragen waar je tegenaan kunt lopen, vragen waarover wij je graag adviseren.

Vermogensadvies

Wanneer je vader of moeder wordt opgenomen in een zorginstelling en de eigen woning leeg achter blijft, dan leidt dit tot allerlei financiële vragen. Vaak heeft die generatie zuinig geleefd, is het huis bijna afbetaald en het pensioen voldoende om van te leven. Er lijkt niet veel aan de hand. Totdat er sprake is van een opname in een zorginstelling en dan wordt het een stuk gecompliceerder. Wat we regelmatig van onze klanten horen is:

Wat kunnen wij doen

Onze adviseur brengt alles in kaart zodat het eigen vermogen optimaal beschermd wordt. Het CAK bepaalt de eigen bijdrage door onder andere te kijken naar het inkomen en eigen vermogen. Wat de berekening ingewikkeld maakt, is dat de peildatum twee jaar teruggaat. Daarnaast is het goed om te weten hoe de Belastingdienst omgaat met de waarde van het huis.

Onze werkwijze

We plannen twee gesprekken in: het kennismakingsgesprek en het adviesgesprek. Je kunt ervoor kiezen dat we bij jou thuis komen of dat we deze gesprekken online (videobellen) doen. Dit laatste is voor veel klanten een fijne optie als diverse familieleden verspreid over het land wonen en zo toch gemakkelijk kunnen aansluiten bij de gesprekken.

Tijdens het kennismakingsgesprek wordt geïnventariseerd hoe jullie situatie eruit ziet en welke vragen, zorgen en wensen jullie hebben. Aan de hand van deze informatie wordt een persoonlijk adviesrapport opgesteld, wat tijdens het adviesgesprek wordt besproken. Hierdoor krijg je inzicht in de mogelijkheden zodat je met een gerust hart keuzes kunt maken.

Wij verkopen geen financiële producten. Je weet dus zeker dat je onafhankelijk advies krijgt.

Wat zijn de kosten

De vergoeding voor het persoonlijke financieel advies is € 695 inclusief BTW als er geen testament is en € 795 inclusief BTW als er wel een testament is. Een testament is voor iedereen weer anders. Hierdoor is er meer tijd nodig om de situatie rondom de erfenis vast te stellen. Vandaar het verschil in tarief.
Deze tarieven zijn op basis van een online adviestraject met videobellen. Als je graag wilt dat de adviseur bij je thuis aan tafel het kennismakings- en adviesgesprek doet, dan geldt hiervoor in totaal een toeslag van € 95 inclusief BTW.

Klik hier voor meer informatie. Je kunt ons ook rechtstreeks bereiken via 058-2300444 of info@zichtopgeld.nl.

BeleefPlus Goes

BeleefPlus is een regionale beurs voor actieve 50-plussers. ‘Proef, zie, leer, doe en ervaar de beurs’ is de slogan en geeft exact weer waar BeleefPlus voor staat. Naast de uitgebreide informatie die wordt verstrekt, worden er demonstraties en workshops gegeven, gevarieerde activiteiten georganiseerd, wedstrijden uitgeschreven, kan er worden geprobeerd, geproefd, geluisterd, gekeken en zijn er nog veel meer activiteiten die aansluiten bij de interesses en belevingswereld van de actieve 50-plusser.

 

De derde editie van BeleefPlus Goes vindt plaats op vrijdag 23 en zaterdag 24 september 2022 in de Zeelandhallen. De beurs is beide dagen geopend voor bezoek van 10.00 – 17.00 uur. Kijk op https://www.beleefplus.nl/ voor meer informatie over BeleefPlus.

Doordat BeleefPlus regionaal en relatief kleinschalig is opgezet krijgt de beurs haar eigen unieke karakter. Het is geen massabijeenkomst, waarbij u door de bomen het bos niet meer ziet, maar een intieme en persoonlijke beurs met een gemoedelijke en ongedwongen sfeer. Op die manier heeft u ruime tijd en ruimte om alle stands te bezoeken en gesprekken aan te gaan met experts. Er is voor iedereen wel wat te doen tijdens BeleefPlus. Op de beurs zijn diverse thema’s vertegenwoordigd waaronder:

Elk thema omvat verschillende deelnemers met eigen specialiteiten. Bovendien vinden er modeshows plaats en is er live muziek op het podium waar u vanaf het beursterras van kan genieten.

 

Eenzaamheid is een groeiend probleem in Tilburg. We willen samen met partners aan de slag om eenzaamheid te verminderen, met specifieke aandacht voor ouderen en jongeren. Daarom zijn we in 2019 gestart met het vormen van de Coalitie tegen Eenzaamheid Tilburg.

Doelstellingen coalitie tegen eenzaamheid:

  • Doorbreken van het taboe op eenzaamheid
  • Eenzaamheid zichtbaar en bespreekbaar maken en bewustwording creëren
  • Voorkomen van vereenzaming bij Tilburgse inwoners
  • Voorkomen van het verergeren van vereenzaming bij Tilburgse inwoners die eenzaamheid ervaren
  • Doen wat werkt, samen met partners in de Coalitie tegen Eenzaamheid Tilburg

Deelnemende organisatie

In 2019 hebben een 50-tal deelnemers en organisaties zich aangesloten bij de Tilburgse Coalitie tegen Eenzaamheid. Dit zijn zowel inwoners en vrijwilligers die met eenzaamheid te maken hebben als professionals uit zorg- en welzijnsorganisaties, maatschappelijke initiatieven, culturele instellingen, corporaties etc.

Contact

Iedere inwoner, organisatie of bedrijf kan meedoen aan de Tilburgse Coalitie tegen Eenzaamheid. Wie mee wil doen, kan zich melden via het e-mailadres ontmoet-elkaar@tilburg.nl. Ook tips, verhalen en ideeën over eenzaamheid kunt u mailen.

Bekijk de filmpjes

  • Op 14 februari 2019 sloten de eerste coalitiepartners aan tijdens een Valentijnsdiner. Bekijk het filmpje.
  • De 87-jarige mevrouw Blondé gaat dankzij stichting Met je Hart weer regelmatig de deur uit. Bekijk het filmpje.
  • Quint is 23 jaar en kreeg 2 jaar geleden de diagnose MS. Met hulp van R-Newt ontdekt hij zijn talenten en maakt hij nieuwe vrienden. Bekijk zijn verhaal

Een nieuw thuis
“Hier kan ik mezelf zijn”

Villa Gardiaan in Dongen heeft afgelopen zomer haar deuren geopend. De zorgvilla is onderdeel van Stepping Stones Home & Care. In deze kleinschalige, warme en sfeervolle woonomgeving wordt 24-uurs dementiezorg op maat aangeboden aan ouderen met geheugenproblematiek. Bijzonder is het ‘thuis’ gevoel wat heerst in het voormalig klooster. Villa Gardiaan, een zeer bijzondere en stijlvolle woonomgeving.

Écht thuiskomen
Lisette van der Vliet, locatiemanager van zorgvilla Gardiaan vertelt: “Villa Gardiaan biedt ouderen met geheugenproblematiek een warm, veilig en sfeervol thuis. Hoe wij dit doen? Door het welzijn van de bewoners centraal te stellen en de zorg en dagindeling af te stemmen op persoonlijke wensen en behoeften. Dit noemen wij belevingsgerichte zorg. Hierdoor voelen bewoners zich al snel thuis en dat maakt de overgang om bij ons te komen wonen een stuk gemakkelijker. Daarnaast werken we met een vast zorgteam, herkenbaarheid is namelijk erg belangrijk voor mensen met dementie”. Dit wordt door bewoners én hun familie erg gewaardeerd.

Belevingsgerichte zorg
“Door de mensen die bij ons komen wonen écht goed te leren kennen, kunnen wij rekening houden met persoonlijke wensen en gewoontes. Slaapt iemand graag uit? Geen enkel probleem! Houdt iemand van wandelen? Dan gaan we er samen op uit. Liever ’s avonds douchen dan in de ochtend? Dan maken we daar tijd voor. Zo houdt iemand de regie over zijn eigen leven en kan dagelijks de dingen doen die hij of zij prettig vindt” aldus Lisette.


Samen een huishouden runnen
Enorm trots is ze op ‘haar’ zorgvilla. “Wat wij hier elke dag doen is best bijzonder. Met een fantastisch zorgteam zorgen wij er iedere dag voor dat elke bewoner een dagindeling heeft die passend is voor hem of haar. Sommige bewoners vinden het bijvoorbeeld prettig mee te helpen met het vouwen van de was, of met boodschappen doen, anderen wandelen graag. Ook spreken ze graag hun voorkeur uit voor bepaalde etenswaren. Daar houden we dan rekening mee. Echte Brabantse worstenbroodjes bij de lunch, een glas wijn bij het eten. Dit waarderen de bewoners zeer. Het voelt dan net zoals vroeger thuis. We runnen echt samen een huishouden.”

Kom langs voor een bezoek
Wanneer uw partner of familielid door dementie of ander soort geheugenproblematiek niet meer thuis kan wonen, is dit vaak een lastig proces. Stepping Stones Home & Care begeleidt en adviseert u graag in de keuze voor een geschikte woonomgeving. Neem contact op met relatiemanager Nathalie van den Burg via 088 - 113 2000 of info@steppingstones.nl. Meer weten over Villa Gardiaan in Dongen? Op www.villagardiaan.nl vindt u meer informatie.

Wil je knutselen? Zoek je een knutselidee? Dan vind je vast iets op deze website! Veel knutselideeën die je kunt knutselen met allerlei simpele materialen. Je kan kaarten maken, kleuren, vouwen, knippen en plakken en je kan in verschillende rubrieken zoeken. De knutselideeën zijn voor peuters, kleuters en grotere kinderen geschikt, maar ook volwassenen zullen veel dingen voor de knutselhobby kunnen vinden. De meeste knutselmaterialen zul je wel in huis hebben en alle knutselwerkjes worden netjes uitgelegd met tekeningen en / of foto's. Dus kom, ga een knutselwerkje uitzoeken en knutselen.
Veel plezier ermee.

Knutselwerkjes vind je op: www.knutselidee.nl

 

Met meer dan 260 routes verspreid over Nederland. Nieuwe routes worden automatisch zichtbaar in de app. Houd je app dus regelmatig in de gaten!

Ontdek verrassende plekken. Hoor wonderlijke verhalen van onze boswachters. En geniet van grandioze natuur. Dat kan volop met de unieke routes van Natuurmonumenten. Gratis en eenvoudig te downloaden. Natuurbeleving gegarandeerd!

De Natuur Route app van Natuurmonumenten is een gratis app mat wandelroutes, fietsroutes en kanoroutes. Boswachters nemen u mee door ‘hun’ natuur.

Natuur Routes biedt:
✿ Ruime keuze uit gratis wandel- fiets en kanoroutes
✿ Routes door heel Nederland
✿ Eenvoudige selectie mogelijk van routes in de buurt
✿ Routes door schitterende natuurgebieden
✿ Routes voorzien van gebiedskaart
✿ Markante routepunten onderweg
✿ Routepunten toegelicht door onze boswachters
✿ Ook weergave van routepunten in tekst en foto’s
✿ Offline beschikbaar. Download uw routes onbeperkt en gratis via Wifi

Na afloop bent u een unieke natuurervaring rijker!

Bij een noodsituatie in jouw omgeving wil je weten wat je moet doen. Daarom is er NL-Alert. Als bij jou in de buurt een ramp gebeurt, dan ontvang je een tekstbericht op je mobiel. Hierin staat precies wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in.

Weet wat je moet doen

NL-Alert wordt ingezet bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand, een terroristische aanslag, of noodweer.

Op maandag 3 juli om 12:00 uur zendt de overheid een NL-Alert controlebericht uit. Als je het controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist is ingesteld voor NL-Alert.

Zo werkt NL-Alert

De overheid zendt een tekstbericht uit naar mobiele telefoons in de directe omgeving van een noodsituatie. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via de zendmasten van alle providers.

De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Je ontvangt hierdoor NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. NL-Alert is gratis en anoniem. Je naam en telefoonnummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend

Stel je mobiel in

De NL-Alert instelhulp geeft aan of jij je mobiel kunt instellen voor NL-Alert. Veel telefoons die in Nederland worden verkocht, zijn al ingesteld voor NL-Alert. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit nog zelf doen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in.

 

Kijk voor meer informatie op: www.crisis.nl

Samen werken aan betere zorg

Wij werken samen aan betere zorg met patiënten/cliënten, beleidsmakers bij overheden, zorgaanbieders en zorgverzekeraars door ons te richten op:

• Het ondersteunen van patiënten en cliënten
• Het participeren in netwerken van patiënten en cliënten
• Het verzamelen, bundelen en verspreiden van ervaringskennis
• Het bijdragen aan de verbetering van zorg

Kijk voor meer informatie op
www.zorgbelang-brabant.nl/activiteitenoverzicht

Wanneer moet ik een medische keuring laten doen voor mijn autorijbewijs of motorrijbewijs?

Om te mogen rijden moet u geestelijk en lichamelijk gezond zijn. Soms moet u een formulier invullen met vragen over uw gezondheid. Zo bepaalt het CBR of u rijgeschikt bent. Misschien moet u een aanvullende medische keuring ondergaan. U blijft altijd zelf verantwoordelijk om te voldoen aan de eisen voor deelname aan het verkeer.

Wanneer beoordeling door het CBR?

Het CBR houdt in de gaten of bestuurders fit genoeg zijn om te rijden. Het CBR kan uw rijgeschiktheid moeten beoordelen:

Op de website van het CBR vindt u meer informatie over de procedure bij het CBR. Het CBR brengt kosten in rekening. Ook zijn kosten verbonden aan een eventueel bezoek aan een (huis)arts of medisch specialist. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaalt de tarieven.
Verantwoord de weg op willen

Als u deelneemt aan het verkeer, moet u blijven voldoen aan de eisen. U bent daar zelf verantwoordelijk voor.

Heeft u een rijbewijs, maar verandert uw gezondheid? Slikt u bijvoorbeeld medicijnen? Of heeft u sinds kort een aandoening, zoals een ontsteking of ziekte? Dan kan dat invloed hebben op uw rijgedrag. Misschien is het bijvoorbeeld beter om een tijdje niet te rijden. Het is een goed idee om dit te bespreken met uw arts.

U kunt een wijziging in uw gezondheid doorgeven aan het CBR. Dan weet u zeker of u veilig de weg op kunt.

Contact

Voor vragen, meer informatie of andere zaken kunt u per mail contact opnemen. Voor het inleveren van artikelen of foto’s voor de thema “Uit de oude doos” kunt u ook het mail adres gebruiken.

Mail: info@ouderenbelangen.nl