• Woninginbraak – Maak het ze niet gemakkelijk

    Veel Nederlanders hebben het afgelopen jaar onbewust hun huis bewaakt doordat ze veel thuis waren. Nu we deze zomer weer op pad gaan, valt die “beveiliging” plotseling weg. Ga je deze zomer een dagje weg of op vakantie? Wees dan extra alert en doe goed je deur goed op slot, je ramen dicht en een lichtje aan.

    Read more

  • Hoe kan ik de brandveiligheid van mijn woning vergroten?

    U kunt op verschillende manieren de brandveiligheid van uw woning vergroten. Bijvoorbeeld door een rookmelder op te hangen. Het is ook goed om blusdekens of brandblussers in huis te hebben. Bedenk ook van tevoren een vluchtroute.

    Read more

  • Veilig bankieren voor senioren

    Niemand wil dat zijn of haar bankgegevens in verkeerde handen terechtkomen. Helaas proberen oplichters op allerlei manieren achter uw betaalpas en persoonlijke gegevens te komen.

    Read more

  • ‘S|H-sticker voor RESPECT, VEILIGHEID en BEGRIP’

    Senioren gaan langzaam minder horen. De naasten in hun omgeving moeten hen erop wijzen dat zij slechter gaan horen. De eerste fase is de ONTKENNINGSFASE en niemand wil zo’n groot bord achter op
    de fiets hebben, want zij horen iets minder en zijn niet doof. Hierdoor is deze S|H-sticker ontwikkeld en iedereen zal zich hierin herkennen.

    Read more

  • Tips voor een veilige woonsituatie

    Nu steeds meer mensen tot op hoge leeftijd thuis blijven wonen, neemt het belang van een veilige woning duidelijk toe. Door inzicht te verkrijgen in gevaren in en rond het huis en deze aan te pakken, kunnen ongemakken en ongevallen voorkomen worden. Hieronder treft u tips aan voor een veilig huis – van het openlaten van de badkamerdeur en goede verlichting tot kranen die niet gloeiend heet worden of veilig medicijngebruik.

    Read more

  • KIEZER WIL VERKEERSVEILIGHEID IN REGEERAKKOORD

    Wij voerden een onderzoek uit onder 1.000 kiesgerechtigden. Een ruime meerderheid vindt dat een regeerakkoord niet compleet is zonder verkeersveiligheidsbeleid en dat er concrete doelstellingen moeten komen. Prognoses stellen dat het aantal verkeersgewonden de komende jaren verder gaat stijgen. In 2030 zou er zomaar sprake kunnen zijn van 30.000 verkeersgewonden per jaar en tussen de 470 en 580 verkeersdoden. Tenzij er meer actie wordt ondernomen.

    Zes op de tien Nederlanders (57%) vindt het belangrijk dat hun politieke partij nadenkt over verkeersveiligheid. Onder 65-plussers ligt dit percentage nog hoger (76%). Ondanks deze hoge percentages blijkt verkeersveiligheid geen thema te zijn waarop politici zich onderscheidend profileren. Slechts een aantal respondenten slaagde er binnen het onderzoek in om de standpunten op het gebied van verkeer aan de juiste partij te koppelen. Voor politici ligt hier de komende dagen dus nog een belangrijk aandachtspunt.

    Het vergroten van de pakkans, lopen en fietsen stimuleren en hogere straffen voor verkeersovertredingen, zijn wat Nederlanders betreft dé top drie manieren voor politici om de verkeersveiligheid in ons land te verbeteren. Aandacht voor verkeersveiligheid blijft hard nodig: ruim de helft van alle Nederlanders (53%) geeft aan het verkeer complex te vinden en maar liefst twee derde (65%) voelt zich in het verkeer weleens onveilig. Op de vraag wat Nederlanders de komende vier jaar zelf gaan doen om het verkeer veiliger te maken, staat ‘minder gehaast onderweg zijn’ op 1.

    Read more

  • Hoe kan ik alarmnummer 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?

    Bent u doof of slechthorend en heeft u spoedeisende hulp nodig? Bel dan vanaf uw computer, tablet of smartphone met 112. Hiervoor is speciale software beschikbaar waarmee u kunt bellen via tekst, spraak en beeld. Dit kunt u ook doen als u een spraakbeperking heeft.

    Read more

  • De auto, en met name de mens achter het stuur, is de oorzaak van het leeuwendeel van alle doden in het verkeer.

    Auto’s zijn veiliger geworden. Maar niet voor kwetsbare verkeersdeelnemers.

    Op het technisch veiliger maken van auto’s zijn de afgelopen 20 jaar veel investeringen gedaan. Van passieve (side impact/airbags) systemen tot actieve systemen. ADAS groeit nog steeds al heeft het jammer genoeg te weinig de aandacht van de meeste weggebruikers. Mooie uitdaging voor de automotive branche.

    Read more

  • Veilig Verkeer Nederland breidt online ‘Opfriscursus Fiets’ uit met tips & tricks voor e-bikers

    Fietsen: we staan er in Nederland om bekend! De opmars van de e-bike doet hier nog een schep bovenop. We fietsen meer, verder en we voelen de vrijheid. Helaas neemt met deze ontwikkeling ook het aantal ongevallen toe met de fiets. De fiets blijft nu eenmaal een balansvoertuig. Veilig Verkeer Nederland en Stella Fietsen streven met elkaar naar veilige fietskilometers voor iedereen.

    Read more

  • ‘S|H-sticker voor RESPECT, VEILIGHEID en BEGRIP’

    Senioren gaan langzaam minder horen. De naasten in hun omgeving moeten hen erop wijzen dat zei slechter gaan horen. De eerste fase is de ONTKENNINGSFASE en niemand wil zo’n groot bord achter op de fiets hebben, want zij horen iets minder en zijn niet doof. Hierdoor is deze S|H-sticker ontwikkeld. Iedereen zal zich hierin herkennen.

    Read more