Het dragen van een fietshelm vermindert de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60%. Bovendien hebben fietsers met een helm 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen. Wanneer iedereen een fietshelm draagt zijn er naar schatting 85 verkeersdoden en 2.500 ernstig gewonden minder per jaar. Naar schatting zijn er op jaarbasis 45-50 verkeersdoden en 900 ernstige verkeersgewonden minder wanneer 70-plussers een fietshelm dragen.

Aanzienlijk minder kans op ernstig letsel

De e-bike is razend populair in Nederland en dat is niet zo vreemd. Je krijgt ondersteuning bij het trappen en de e-bike geeft je als het ware de wind in de rug. Dus lange afstanden, leg je zonder problemen af. Een e-bike stelt je in de gelegenheid om met dezelfde trapkracht meer kilometers af te leggen en meer te zien van je omgeving. De e-bike brengt je ook nog een stuk sneller van A naar B. Het werkt wel allemaal net even anders dan een ‘gewone’ fiets. En een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Veel voorkomende ongevallen ontstaan door het over het hoofd zien van een paaltje of door balansproblemen bij het op- en afstappen. Het dragen van een fietshelm beschermt je tegen hoofd- en hersenletsel bij een val of botsing.

 

Hoe de fietshelm bescherming biedt

Een fietshelm bevat een energie-absorberende schuimlaag aan de binnenkant. Wanneer je te maken krijgt met een val of met een botsing, wordt deze laag ingedrukt en wordt de impact op de hersenen vermindert. De gladde buitenkant zorgt er dan weer voor dat de helm weinig weerstand heeft met de ondergrond en kan glijden. Zo kan de helm nekletsel voorkomen. De bandjes onder je kin zorgen ervoor dat de helm op zijn plek blijft.