Medewerker Dienstverlening Paula Stoker (Belastingdienst)
“Het helpt als je mensen vanuit vertrouwen benadert”
Persoonlijke hulp op maat. Daarvoor zorgt de Belastingdienst met steunpunten en balies. Wie hulp wil bij fiscale zaken of toeslagen, kan hier op afspraak terecht. Zoals meneer Winters die op een dag het steunpunt van Terneuzen binnenstapte met een dichte blauwe envelop. Daar sprak hij met medewerker Dienstverlening Paula Stoker. Zij maakte direct een afspraak met hem. Meneer Winters: “Zij heeft mij zo goed geholpen. Ik ben blij dat ik de stap nam om langs te komen.”
Meneer Winters is gepensioneerd en ontvangt al jaren pensioen en AOW. “Ik denk niet echt na over wat er op mijn rekening staat, ik heb een goed pensioen. Van financiële zaken heb ik weinig verstand. Daarnaast weet ik niet goed wat ik met de brieven van de Belastingdienst aan moet.” Paula: “Toen meneer Winters aan de balie kwam, zei hij: ‘Ik heb een brief van jullie gekregen’. Hij overhandigde mij een dichte blauwe envelop. De datum was van anderhalf jaar geleden. Mijn inschatting was dat meneer Winters misschien nog meer post van de Belastingdienst had ontvangen. Dus ik vroeg: ‘Goh, heeft u er nog meer?’ ‘O ja, een heleboel zei hij.’ Toen heb ik direct een afspraak gemaakt voor de volgende dag met het verzoek om alle brieven mee te nemen.”
Meneer Winters: “De volgende dag kwam ik netjes op tijd op onze afspraak. Met een stapeltje enveloppen, die hebben we in alle rust een voor een bekeken.” Paula: “Het bleek dat hij al 4 à 5 jaar ambtshalve aanslagen had laten lopen. Als je geen aangifte doet, dan wordt je inkomen geschat. En dat bleek in zijn geval ongunstig. Het telefoonnummer van meneer Winters was bij ons niet bekend, daarom had hij ook nooit een telefoontje van ons ontvangen. Hij bleek daarnaast alleenstaand, ook zonder familie of kinderen om hem te helpen.”
Afspraak voor persoonlijke hulp
Meneer Winters vult aan: “Het is een geluk dat ik met die ene envelop binnenkwam en dat mevrouw Stoker een scherp oog had en doorvroeg. Toen bleek er meer aan de hand te zijn. ”Zij legde uit dat ik door het geschatte inkomen te veel belasting had betaald. Nooit geweten. Door haar zijn nu alle aangiftes correct ingevuld. Heel fijn dat ik daardoor geld terugkrijg. Dat had ik nooit verwacht. Ook heb ik voor dit jaar een afspraak bij het steunpunt in het stadhuis van Terneuzen gemaakt om mijn belastingaangifte samen in te vullen. Dat was een geruststellende gedachte.”
Voldoening
“Deze enveloppenvrees zie ik wel vaker bij mensen,” vervolgt Paula. “Het helpt wel als je mensen met een gevoel van vertrouwen benadert. Sommige mensen hebben even wat meer uitleg en hulp nodig hebben dan anderen. Het is ook zo dat mensen heel moeilijk op tafel leggen wat het echte probleem is. Ik hoop te bereiken dat mensen begrijpen hoe het zit en weten wat ze moeten doen. Daar haal ik nu voldoening uit.”
Dit steunpunt van de Belastingdienst is makkelijk bereikbaar. “Je komt in de leefwereld van mensen. Ik zie dat dezelfde mensen terugkomen. Dat ze weten: het is weer aangiftetijd of tijd om mijn toeslagen aan te vragen of te wijzigen. Snel even een afspraak maken bij het steunpunt. Ik ben echt trots op hoe we in het stadhuis van Terneuzen gehuisvest zijn. Je doet dit voor de mensen. Weet wat er leeft bij een inwoner, benaderbaar zijn om vervolgens rustig het persoonlijke gesprek aan te gaan. Dan is persoonlijke hulp voor hen dichtbij”, legt Paula uit.
Meneer Winters is om privacyreden een fictieve naam.
Maak een gratis afspraak
Heb je vragen over belastingzaken of toeslagen? En wil je gratis hulp? Maak dan een afspraak bij een steunpunt. Dit kan online via belastingdienst.nl/langskomen of via de BelastingTelefoon op 0800 - 0543.
Voor vragen, meer informatie of andere zaken kunt u per mail contact opnemen. Voor het inleveren van artikelen of foto’s voor de thema “Uit de oude doos” kunt u ook het mail adres gebruiken.
Mail: info@ouderenbelangen.nl